Zaawansowany opis strony w SERPach
O co chodzi? O te dodatkowe magiczne linki w wynikach wyszukiwania. Nikt nie wie jak się je zdobywa, na jakiej zasadzie są one przyznawane oraz od czego to zależy (wiek domeny, linki?). Dzisiaj zauważyłem, że Google zrobiło jakąś większą akcję z tymi bonusami.
Oficjalnie wygląda to tak
Linki do witryn to dodatkowe linki, które Google może niekiedy generować na podstawie treści witryny w celu ułatwienia użytkownikom nawigacji w witrynie. Google co pewien czas generuje linki do witryn na podstawie treści witryny.
Ponieważ linki do witryn są generowane dynamicznie, lista ta może się okresowo zmieniać. Linki do witryn są całkowicie zautomatyzowane i wyświetlane tylko wtedy, gdy uważamy je za przydatne dla użytkownika. Jeśli struktura witryny nie pozwala naszym algorytmom znaleźć użytecznych linków do witryn albo sądzimy, że linki do witryn będą mało trafne w przypadku danego zapytania użytkownika, nie wyświetlimy ich. Jednak zawsze dokładamy starań, aby ulepszyć sposób odnajdywania i wyświetlania linków do witryn.
W praktyce...
W praktyce różnie to bywa. Moje dwa serwisy również dostały taki bonus. Oczywiście jestem z tego bardzo zadowolony. Jednak mimo wszystko fajnie byłoby dowiedzieć się jak to działa (tak od kuchni).
Jeżeli wpiszesz w google nazwę jednego z moich serwisów – autentyki lub bluejacking -– lub jego domenę – autentyki.pl lub bluejacking.pl - to zobaczysz właśnie taki fajny, rozbudowany opis.
Google pisze u siebie, że mają być to działy ważne dla użytkownika – czyli tak na chłopski rozum działy na stronie, które są w pierwszej kolejności odwiedzane. Sprawdzając to ze statystykami wspomnianych stron, muszę przyznać, że zachodzą pewne korelacje (te działy cieszą największą odwiedzalnością wg Google Analitycs).
Wychodzi na to, że ten dodatkowy opis jest przypisywany gdy użytkownik wpisze nazwę swojego ulubionego serwisu, firmy a nawet domeny. I rzeczywiście tak jest. Prawie. Dla przykładu fraza książki też została obdarowana takim opisem. Jaka strona jest na pierwszym miejscu? Dziwne, co nie?
Linki?
Ciężko powiedzieć. Autentyki mają ponad 3 lata, bluejacking niecałe dwa. Te pierwsze były i dalej są linkowane. Bluejacking zaledwie kilka wpisów do katalogów i kilka linków porozrzucanych po sieci. Nie widzę tutaj związku.
Wiek domeny?
Też chyba nie. Gdyby tak było, autentyki już dawno by tego bonusa dostały a nie w tym samym czasie co bluejacking.
Staż w SERPach?
Też różnie z tym jest. Jak w przypadku linków, oba serwisy na te hasła są na pierwszych miejscach od dłuższego czasu. Autentyki prawie 3 lata, bluejacking ponad rok. Mogłoby się wydawać, że czas spędzony na pierwszej pozycji może mieć znaczenia dla Google, aby podrzucić te dodatkowe linki.
No to może webmaster tools?
Też nie. Gdy wybiorę moją stronę i wejdę do zakładki „Linki > Linki witryn”, to dostaję komunikat „Nie wygenerowano linków witryn dla Twojej witryny”, który nie jest prawdziwy. Dziwne trochę, a może nie zostało wszystko zaktualizowane.
Dalej nie wiem jakie czynniki są brane pod uwagę do tego rozszerzonego opisu i jakie strony są brane dla fraz niezwiązanych z nazwą strony.
Polecam jeszcze się zapoznać z wideo Matta Cuttsa, który opowiada o tych dodatkowych linkach.
Komentarze 4
Też napisałem o tym na swoim blogu. Jednak uważam że nie zawsze dodatkowe opisy pojawiają się tak jak u ciebie, dla słowa które ma się w domenie. U mnie jak opisałem dostałem zaawansowany opis na inne słowo niż mam w domenie.
http://www.stwor.pl/google/wyniki-dodatkowe-w-google/
myślę, że to może być związane z mapą strony...
To wszystko jest naprawdę dziwne. Ich chyba nie da się rozgryźć.
Bardzo ciekawi mnie ta sytuacji, i do tej pory również nie udało mi się ustalić jakie czynniki brane są pod uwagę.Z tego co wiem również struktura linków może mieć na to wpływ, ciekawy artykuł na ten temat poniżej:
http://www.instantetraining.com/blog/2010/03/google-sitelinks-tips-to-optimize-google-sitelinks/